Hvad er Aminosyre?

Proteiner er store molekyler, der er opbygget af nogle mindre molekyler. Disse går i daglig tale under navnet aminosyrer. Aminosyrer er noget, som mange ikke rigtig kender til, men de er essentielle for kroppen. Der findes mange forskellige aminosyrer. Men der er 20 forskellige, som betegnes som nødvendige for at kunne dække vores krops behov. Disse kaldes også standardaminosyre, fordi de er naturligt forekomne. Aminosyrer er derfor med andre ord nærmest livsnødvendige for vores kroppe, og da vi får dem igennem proteiner er det vigtigt, at vi husker dem som en del af vores kost. Det kan måske virke som at gå meget op i detaljerne, men det er vigtigt at forstå kroppens fordøjelsessystem. På denne måde kan man sikre sig, at man ikke falder for billige træningstips eller mirakelkure, fordi man allerede ved, at det fysiologisk set ikke er muligt at gøre, som man får beskrevet. Derfor skal man betragte sin viden som et slags redskab til at verificere eller falsificere det man får at vide, og det er vigtigt i vores tid, hvor man støder på informationer til drømmekroppen overalt.

Sådan anvendes aminosyrer i vores krop

Proteiner er vores biologiske byggesten. Sådan forholder det sig hos alle levende organismer. Protein fungerer som et komponent i vores krop. Proteinerne optræder her som nogle lange kæder, der er sammensatte af aminosyrer. Måden disse er forbundet til hinanden er gennem peptidbindinger. Disse bliver gennem kemiske processer i kroppen nedbrudt i mindre dele, og de adskilte aminosyrer bliver frigivet individuelt, så kroppens behov bliver dækket. Det er faktisk protein, der holder det hele sammen.

De 20 aminosyrer, som er nødvendige for vores krop er der 9 af dem, som vi ikke selv kan danne. Disse kaldes for de essentielle og ikke-essentielle aminosyrer. Vi mangler nemlig de enzymer, der er med til at danne netop disse aminosyrer. Derfor er den eneste måde vi kan få dem på gennem vores kost. Kroppen hydrolyserer proteinerne vi indtager med enzymer. De fungerer altså som en slags katalysator i vores fordøjelses proces til aminosyren vi mangler. Derved kan resten af aminosyrerne vi skal have dannes i kroppen ud fra de nødvendige aminosyrer. Det vil altså sige, at kroppen ikke bruger proteinet direkte, men kun benytter aminosyrerne fra det.

Disse aminosyrer bliver så brugt som fundament til en slags syntese af nye proteiner, som kroppen selv skaber. Derfor skaber kroppen faktisk selv det, som den har brug for, hvilket må betegnes som værende helt vildt smart. Hele denne proces sker i vores mave-tarm system. Kroppen kan først benytte aminosyrerne aktivt, når de er spaltet til frie aminosyrer. Først da kan de blive optaget igennem tyndtarmens væg og komme ud i blodet. Herefter fører blodet aminosyrerne ud til vores celler, som skal have gavn af aminosyrerne. Dette gælder mange forskellige celler, men det gælder bl.a. også muskelceller, som skal bruge aminosyrer efter træning, fordi de er blevet ”ødelagte”. I cellen vil der ske en proteinsyntese, som er en kemisk proces, hvor aminosyrerne sætter sig sammen og bliver til det nye protein. Dermed har man nye muskelproteiner, der er klar til at genopbygge musklen.

Aminosyrer som et træningstilskud

Mange benytter aminosyre tilskud i forbindelse med deres styrketræning. Så kan man derfor spørge sig selv, hvorfor de ikke bare spiser proteinpulver eller en mere proteinrig kost? Fordelen ved at indtage aminosyrer mere individuelt er, at kroppen ikke skal til at hydrolysere proteinet, og derefter omfordele aminosyrerne. Det er derfor lettere for kroppen at optage disse aminosyrer, hvis de kommer i form af et direkte tilskud. Derudover kommer de også hurtigere ud i blodbanen, fordi kroppen ikke skal bearbejde dem i samme grad, som det skal med proteinet. Derfor springer man altså nogle led over i processen.

Folk der bruger aminosyrer, som et supplement til deres træning benytter det primært, fordi at der i vores DNA findes forskellige typer af væv, der benytter protein som en proces opbygning- og regenereringsprocesser. Altså processer der kommer til at foregå i kroppen efter styrketræningen, fordi man går ind og ødelægger muskelvævet. Kroppen genopbygger dem igen i et større og stærkere format, hvilket er det vi kender som superkompensation. Derfor kan aminosyrerne man indtager i tilskuddet eksempelvis blive sammensat til et bestemt protein, som kroppen benytter i genopbygningen af vævet.

Aminosyrerne kan derfor være med til at stimulere ny muskel opbygning, gøre din restitution bedre og forhindrer at muskelcellerne de nedbrydes, hvorfor vi kan drage stor fordel af dem, hvis de benyttes i de rigtige sammenhænge. Men man kan ikke tage for mange aminosyrer. Kroppen har blot en mekanisme, hvor den udskiller de aminosyrer, som den ikke kan optage. Disse bliver enten forbrændt i kroppens system eller omdannet til fedt. Derfor er der ingen grund til at være direkte bange for aminosyrer. Man skal blot huske at bruge dem som et tilskud med omtanke lige som man skal med alt mulig andet.